undgå eksamensangst

Uanset hvad der gør dig nervøs, stresset eller anspændt så har jeg her samlet 10 gode råd i forhold til at forberede din eksamen bedst muligt. Både praktisk og mentalt.

 

  1. Få skrevet vigtige afleveringsdatoer og eksamensdatoer ind i din kalender
  • Intet skal komme bag på dig så ha’ helt præcist styr på hvilken tid dine eksamener er og hvornår din forberedelse starter
  • Køb en fysisk kalender du kan skrive i eller på. Det giver bedre overblik end kalenderen på telefonen
  • Det kan hjælpe dig at gøre din plan visuel – det skaber overblik

 

  1. Lav en arbejdsplan for din forberedelse
  • Skriv fag og tider ind i din kalender så du ved hvad du skal arbejde med hver dag
  • Få sat det hele i system efterhånden som din eksamensplan falder på plads
  • Er du slem til at lave overspringshandlinger; som at være på din mobile og online på de sociale medier hele tiden så slet appen på mobilen i den her periode, og installer et program på computeren der gør du ikke kan åbne hjemmesiden
  • At være forberedt til fingrespidserne hjælper dig i forhold til nervøsiteten

 

  1. Tid til at holde fri
  • Indlæg dine pauser og tid til andet end at sidde med hovedet i bøgerne i din kalender
  • Det er vigtigt du har overblik over hvor meget fritidsinteresser, arbejde og tid med vennerne skal fylde i din forberedelsesperiode
  • Så ved du nemlig præcis hvordan dine dage ser ud og hvad der er tid til at sige ja og nej til hvis du skal have tid til ordentligt at forberede dig til eksamen

 

  1. Få styr på dine noter, bøger, formelsamlinger, ordbøger mm.
  • Sæt dig og sorter i dine hæfter, mapper eller mapper på computeren
  • Skab et overblik så du nemt kan finde hver fags mappe
  • Du skal have styr på hvor du har noter, formelsamlinger og ordbøger liggende – om det er i fysisk form eller dem på computeren så skal du vide hvor de er og at du kender koderne til de virtuelle
  • Pak din taske i god tid så du er sikker på alt du skal bruge er med
  1. Få dig en læsegruppe eller en læsemakker
  • Når du hooker dig op med andre og aftaler at mødes for at læse eller øve så er du mere forpligtet og for mange er det en god idé
  • At du skal stå til ansvar for andre, gør at du måske lettere kommer op og afsted
  • Aftal at I mødes et sted, måske på skolen, og betragt det som en arbejdsdag

 

  1. Øv –lav en prøveeksamen, film dig selv oa. 
  • Du kan øve dig med at filme dig selv eller din læsemakker så du får øvet det med at “være på”
  • Især i folkeskolens 9. Klasse er det en god idé at læreren afholder prøveeksamen
  • du kan lave dramatræning, pitchtræning og øve præsentationsteknikker

 

  1. Kost – spis og drik sundt
  • Du har brug for energi og for en skarp hjerne i den her periode. Måske er du fristet af sodavand og energidrik til at få det hurtige kick. Men det din hjerne og krop egentlig har brug for er den kost der holde dit blodsukker stabilt så du sørger for de bedst mulige vilkår for at fungere optimalt
  • Det lyder måske kedeligt og svært. Men hvis du virkelig ønsker at holde både krop og psyke i ro, i den her krævende periode, så må du også tage dig selv alvorligt på alle punkter
  • Du kan betragte det som en sportspræstation – her sørger idrætsudøveren også for de mest optimale vilkår. Det er dumt at træne (læse og øve) for så at ødelægge det med sukker og fedt
  • Der findes heldigvis mange sunde alternativer i butikkerne, så snup du et af dem hvis det skal gå hurtigt en dag

 

  1. Få nok søvn og hvile
  • På samme måde som med kost så skal du tænke på at du er i en periode hvor du skal sørge for optimale vilkår til din krop og din hjerne
  • Du har brug for din søvn så du kan restituere og få den hvile din krop og din hjerne har brug for
  • Søvn er noget af det vigtigste at passe på i forhold til at undgå stress. Nok søvn er altafgørende for at skabe de rette betingelser for at kunne holde et positivt fokus

 

  1. Indre ro og styr på dit åndedræt
  • Dit åndedræt kan du bruge når du skal dæmpe din nervøsitet og sætte dine tanker og følelser i ro
  • Det kræver lidt øvelse, men der er mange steder på nettet at finde meditationer og mindfulness og så kan du øve dig – søg på Youtube
  • De dybe vejrtrækninger er nødvendige for at få ro på nervesystemet og når du er i de dybe vejrtrækninger kan du kun være i nuet og ikke i tanker om fremtid eller fortid
  • Så øv dig bare 10 minutter hver dag. Det kan godt betale sig

 

10.     Tal positivt – tro på dig selv

  • Det du giver opmærksomhed det vokser. Det du giver energi er det du får mere af
  • Du skal rette dit fokus mod det du kan. Det der virker. Ros dig selv, tal pænt om dig selv
  • Det kræver disciplin at holde sit fokus oppe. Du skal holde din energi høj. Start allerede i dag med at ændre din indre stemme så den taler pænt om dig og det du kan

 

Har du brug for hjælp til at blive klar til dine eksamnere så afholder jeg 2 workshops i Odense i maj måned. Du kan læse om min workshop her…..

KLIK HER

 

Du er altid velkommen til at  kontakt mig på telefon eller sende en sms på 60601650